11. lépés: Ellenőrzés, garanciák
Hogyan ellenőrizze a munkát?
- Érdemes a munkafolyamatokat időközben is ellenőrizni, hiszen ha leburkoltak, lefestettek már bizonyos felületeket, akkor nehezebb javítani az esetleges hibákat. (A vevői panaszok nagy része a rossz kivitelezésre vezethető vissza, az anyagokra, termékekre a legritkább esetben!)
- Ha nagyobb értékű, komplex felújításról van szó, akkor javasoljuk, hogy műszaki ellenőrt is vonjanak be, aki szakszerűen tudja ellenőrizni az egyes fázisokat.
- A jótállás kérdését már az árajánlatban és a szerződésben tisztázni kell, de fel kell készülni az esetleges vitás helyzetekre.
- Készítsenek szabályos átadás-átvételi jegyzőkönyvet a munkálatok elvégzéséről.
A legfontosabb szabály, hogy a kivitelezési díjat csak azután fizesse ki a vállalkozónak, ha a munkát a megállapodás szerint, teljes körűen elvégezte. Ez alatt pedig nem csak a fő tevékenységet kell érteni, hanem mindent, amiről a szerződés szól, pl. az eredeti állapot helyreállítása, a hulladék, sitt elszállítása, takarítás.
A kivitelező nem a megállapodásnak megfelelően járt el? Hibák jelentkeztek?
- Törekedjen a kivitelezővel a vita rendezésére. Ezt lehetőleg írásban tegye, hogy a későbbiekben nyoma maradjon.
- Ha nem sikerül megállapodni a vállalkozóval, akkor első körben a békéltető testületi eljárás jöhet szóba. Az eljárásról a megyei kereskedelmi és iparkamarákhoz tartozó békéltető testületeknél érdeklődhet Ezek elérhetőségét a www.nfh.hu Békéltető testületek menüpontja alatt találja.
- Végső soron, ha az előző két lépés egyike sem vezetett eredményre, bírósági úton kérheti a követelései teljesítését.